Automatyzacja w e-commerce
e-commerce,  logistyka

Czego nie widzą konsumenci e-commerce?

Branża logistyczna rozwija się dynamicznie od wielu lat i ma wpływ na przyszłość światowej gospodarki. Według raportu Transport Intelligence „Total Logistics 2021”, do 2024 roku globalny rynek logistyczny będzie rosnąć w tempie 4,7% rocznie. Ten wzrost jest bezpośrednio związany z wprowadzaniem nowych rozwiązań, takich jak technologie RFID, usługi lokalizacyjne Oriient i bezzałogowe pojazdy, które usprawniają procesy i zwiększają ich efektywność.

Q-commerce – szybko, znaczy czasem dobrze

E-commerce był największą rewolucją w logistyce, szczególnie podczas pandemii. Autorzy raportu PwC szacują, że do 2027 r. wartość rynku handlu elektronicznego osiągnie nawet 187 miliardów złotych. Klienci kupują więcej i oczekują, że ich zamówienia będą dostarczone szybko. Aby sprostać tym oczekiwaniom, firmy muszą usprawnić łańcuch dostaw, aby szybciej realizować zamówienia i szybko wysyłać towary za pomocą najbardziej niezawodnych i opłacalnych metod. Jednym z nich jest m.in. optymalizacja powierzchni sklepowych oraz rozwój kanału online.

Firmy, aby zwiększyć swoją konkurencyjność, oferują coraz szybsze dostawy, co przyczyniło się do rozwoju trendu q-commerce. W tym celu niektóre z nich tworzą mikocentra wysyłkowe w obszarach miejskich lub przekształcają swoje sklepy stacjonarne w minihuby, aby zbliżyć produkt do klienta, optymalizować trasę transportu i skracać czas oczekiwania, jednocześnie zmniejszając ślad węglowy. Q-commerce to także rozwój aplikacji mobilnych, dzięki którym klienci mogą uzyskać dostęp do swoich ulubionych produktów w dowolnym miejscu i czasie – mówi Paweł Wasilewski, Head of Solutions w Future Mind.

Trend q-commerce jest szczególnie widoczny w branży e-grocery, gdzie konsumenci oczekują, że zakupy będą takie same, jak załatwianie spraw online – szczególnie zamówienia z restauracji i produktów spożywczych, czyli towarów pierwszej potrzeby. Dlatego też, wybierają firmy, które są w stanie dostarczyć produkty w jak najkrótszym czasie i zawsze, gdy są potrzebne, nawet w weekendy. Dostawcy, którzy spełniają te oczekiwania, zdobywają lojalność klientów i przewagę konkurencyjną. Obecnie na rynku aplikacje takie jak Bolt Food i Jush oferują dostarczenie zamówienia nawet w 15 minut.

Dobrze przygotowana aplikacja mobilna może wysłać sygnał do systemu logistycznego już w momencie otwarcia przez klienta, a nie dopiero po skompletowaniu koszyka. Pozwala to na natychmiastowe rozpoczęcie pakowania i optymalizację ostatniej mili – mówi Krzysztof Heyda, digital product consultant z Future Mind.

Unowocześnienie łańcuchów dostawy

Rynek obecnie zmienia swoje podejście do obsługi klienta, co jest bezpośrednio związane z usprawnieniem wszystkich procesów. Firmy posiadające zaplecze logistyczne przekształcają magazyny w zaawansowane centra dystrybucyjne, które są w stanie obsłużyć tysiące przesyłek dziennie i usprawniają pracę na każdym etapie. Pandemia i zakłócenia, takie jak blokada Kanału Sueskiego, uwidoczniły, jak ważne dla światowej gospodarki są sprawnie działające procesy logistyczne.

Przedstawiciele biznesu muszą zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, takimi jak spełnienie oczekiwań konsumentów i działanie w trosce o środowisko. Rynek już zmienia swoje podejście i wprowadza zmiany w łańcuchu dostaw, aby działać ekologicznie i efektywnie. Aby to osiągnąć, należy wdrożyć technologie, które oferują zaawansowane rozwiązania, rewolucjonizujące całą logistykę. Przykładem może być just-in-time, czyli metodologia inteligentnego zarządzania produkcją i operacjami logistycznymi, które minimalizują generowanie strat. Rok 2022 jest odpowiednim momentem na zmianę kierunku działania – mówi Paweł Wasilewski.

Innowacyjne rozwiązania w e-commerce

Osiągnięcie satysfakcji i lojalności klienta staje się coraz trudniejsze i często zależy od efektywności procesów logistycznych. Firmy, które inwestują w technologiczne rozwiązania, powinny mieć na uwadze, że ich głównym celem jest wydajność oferowana przez technologię, a nie samą technologię. Przykładem może być dostosowanie magazynów do wymogów logistyki 4.0, takich jak systemy certyfikacji ekologicznej BREEAM i LEED, co zapewnia nie tylko optymalizację kosztów, ale także zwiększenie efektywności.

Technologia autonomicznych pojazdów rozwija się szybko i może być wykorzystywana na etapie ostatniej mili. Wiele firm z branży usługowej zaczyna z nimi eksperymentować. Na przykład sieć Domino’s w Houston w Stanach Zjednoczonych uruchomiła pilotażowy program dostarczania zamówień we współpracy ze start-upem Nuro, oferującym w pełni autonomiczne i bezzałogowe pojazdy. Te pojazdy dostarczają zakupy, jedzenie na wynos lub leki z pobliskich sklepów i restauracji, szybko, tanio i bezpiecznie.

Technologia Oriient staje się coraz bardziej popularna. Zapewnia bardzo dokładną nawigację z poziomu smartfonów, co pozwala na efektywną obsługę, optymalne wykorzystanie przestrzeni, zwiększenie wydajności pracowników i operacji w obiektach. Działa podobnie jak GPS, ale w pomieszczeniach i wykorzystuje do tego ziemskie pole magnetyczne. Nie wymaga żadnej dodatkowej instalacji ani sprzętu, ponieważ opiera się wyłącznie na oprogramowaniu geomagnetycznym – podkreśla Krzysztof Heyda.

Wsparcie obsługi dzięki technologii

Zautomatyzowane magazyny są coraz bardziej popularne, ponieważ pozwalają zwiększyć efektywność i szybkość obsługi ładunków. Roboty magazynowe wykonują automatyczne ruchy szybciej niż ludzie i są w stanie poradzić sobie z wieloma różnymi zadaniami, takimi jak przyjmowanie i transport produktów, kompletowanie zamówień i wysyłanie ich do klientów. Zautomatyzowane magazyny zyskują na popularności dzięki sztucznej inteligencji, big data i technologii blockchain, które pozwalają im na rozwijanie nowych umiejętności i funkcji. Według firmy Logistics IQ, obroty zautomatyzowanych magazynów osiągną 27 miliardów dolarów do 2025 roku.

Technologia RFID zmiana logistykę

RFID (Radio Frequency Identification) to technologia identyfikacji obiektów i osób poprzez bezprzewodową komunikację. Znajduje zastosowanie w wielu branżach, w tym w logistyce, płatnościach zbliżeniowych w smartfonach, a także w magazynach i sklepach stacjonarnych, gdzie służy do usprawnienia pracy. Współczesny Przemysł 4.0 i Internet Rzeczy opierają się na technologii RFID, która umożliwia bezprzewodową sieciową komunikację i komunikację człowiek-maszyna.

LPP jest przykładem firmy, która zdecydowała się wprowadzić elektroniczne metki do całej sieci sklepów Reserved. Dzięki temu w centrach dystrybucyjnych można sprawnie kontrolować przychodzące i wychodzące dostawy bez konieczności otwierania kartonów. Paczki przyjmowane do salonów są również skanowane automatycznie, co pozwala skrócić czas przyjęcia o 60% i lepiej koordynować przepływ towarów na zapleczu.

Polski startup Talkin’ Things specjalizuje się w tworzeniu inteligentnych rozwiązań, które umożliwiają komunikację fizycznych przedmiotów z internetem. Firma zajmuje się produkcją i dostarczaniem tagów RFID, które pozwalają klientom uzyskać cenne informacje o swoich produktach i procesach w czasie rzeczywistym. Technologia ta jest obecnie wykorzystywana przez takie firmy jak Coca-Cola, Procter&Gamble i Mc’Donalds. Dzięki wykorzystaniu fal radiowych, firmy mogą usprawnić skomplikowane procesy i lepiej kontrolować to, co dzieje się z produktami. Zalety tego rozwiązania są widoczne zarówno wewnątrz organizacji, jak i dla klientów.

Chcesz wiedzieć więcej o tematach związanych z logistyką, magazynowaniem i transportem? Odwiedź serwis informacyjny Log24.pl – najnowsze informacje o logistyce.